0

همه چیز درباره مد پایدار

مد پایدار یا Sustainable Fashion  چیست ؟

آدم ها تنها موجوداتی در این دنیا هستند که هیچ ملاحظه ای نسبت به اوضاع محیط زیست ندارند . انگار که ما اجازه داریم هر طوری که دلمان بخواهد می توانیم با محیط اطرافمان رفتار کنیم و کسی هم نباید معترض شود . البته این اواخر اوضاع کمی فرق کرده و مردم بیش تر به فکر مسائل زیست محیطی افتاده اند . در این میان کارآفرینان حوزه مد و پوشاک هم از ماجرا عقب نمانده اند . نتیجه این امر تولد مد پایدار ( مد سازگار با محیط زیست ) است .

مد پایدار اصطلاحی است که این روزها به طور چشمگیری مورد استفاده قرار می گیرد . فلسفه مد پایدار ایجاد روشی است که چه در طراحی و چه در محصول نهایی، در برابر محیط زیست و اجتماع خود را مسئول می داند . در این روش، محصول در طی پروسه طراحی تا تولید نهایی، تاثیرات منفی بسیار کمتری بر محیط زیست می گذارد . در واقع مد پایدار دقیقا نقطه مقابل مد مقطعی ( سریع ) است . در این مد به جای تشویق کردن مردم به خرید لباس بیش تر از خرده فروشی ها و برندهایی که فقط به سودشان فکر می کنند و برای دیگران یا محیط زیست ارزشی قائل نیستند، مردم را به سمت خرید لباس های با کیفیت و با دوام تر هدایت می کنند .

مد پایدار بر خلاف مد مقطعی از مشتریان خود می خواهد مدت زمان بیش تری از لباس هایی که خریده اند، استفاده کنند تا بدین ترتیب از اثر بد صنعت مد روی محیط زیست تا حد زیادی بکاهند .

در مد پایدار تاکید روی مصرف به اندازه نیاز، استفاده از لباس های قدیمی، تغییر و بازیافت لباس ها، استفاده از محصولات دست دوم و نهایتا خرید از برندهای پایبند به مد پایدار است .

معمولا در مد پایدار از موادی مانند پنبه ارگانیک، پارچه کتان، پشم ارگانیک، پلی استر قابل بازیافت، کنف و غیره استفاده می شود، زیرا نسبت به سایر مواد، آلاینده کمتری دارند و از رنگدانه های طبیعی برای رنگ آمیزی قطعات آن ها استفاده می شود .

5 دلیل برای این که چرا مد پایدار مهم است ؟

  • مد پایدار ضایعات کمتری ایجاد می کند .
  • مد پایدار، دستمزد منصفانه و شرایط کاری مناسب را تضمین می کند .
  • مد پایدار، انتشار co2 و دیگر گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد .
  • مد پایدار باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود .
  • Sustainable Fashion، جان حیوانات را نجات می دهد .

چه برندهایی از مد پایدار پیروی می کنند ؟

در این قسمت از مقاله 5 برند که از مد پایدار پیروی می کنند را با هم مرور می کنیم :

  • استلا مک کارتینه : اولین برندی که به همه اثبات کرد داشتن برندی مبتنی بر مد پایدار که به کره زمین و ساکنان آن آسیبی نرساند، استلا مک کارتینه است .
  • سینا اشنایدر : برند لوکس اشنایدر نیز از مد پایدار پیروی می کند .
  • H&M : این شرکت هر ساله از مجموعه ای لباس که شامل تکه های بادام و دوستدار طبیعت است، رونمایی می کند .
  • آدیداس : برند شناخته شده آدیداس نیز از مد پایدار پیروی می کند .
  • ایندیتکس : برند معروف ایندیتکس در سال 2016 مجموعه ای از لباس که دوستدار طبیعت است را معرفی نمود .

هزینه مد پایدار گران است ؟

شما به دو روش می توانید وارد مد پایدار شوید . یا آن که از لباس های دست دوم و از قبل ترمیم شده استفاده کنید که بی شک هزینه کمتری نسبت به خرید یک لباس می پردازید یا آن که لباس های تولید شده با الیاف طبیعی را خریداری کنید که قطعا هزینه بیش تری را باید پرداخت کنید .

مد پایدار در ایران

امروزه مد پایدار در ایران هم دیده می شود . این مد در ایران هنوز اوایل راه خودش را طی می کند و شاید توسط عموم پذیرفته شدنی نباشد که بخواهند لباس های دست دوم یا ترمیم شده را استفاده کنند، اما به لطف فرهنگ سازی انجام شده بسیاری از تولید کنندگان پوشاک و مصرف کنندگان، به حفظ هر چه بیش تر محیط زیست فکر می کنند و به همین علت از این فرهنگ استقبال کرده اند . حتی امروزه در ایران اکسسوری هایی نیز وجود دارند که همگی با تعریف مد پایدار سازگاری دارند .

در ایران کدام سلبریتی ها از مد پایدار پیروی می کنند ؟

سلبریتی هایی مانند فرهاد آئیش، مائده طهماسبی، میترا حجار و فاطمه معتمد آریا جزء افرادی هستند که از مد پایدار پیروی می کنند . امیدواریم که روز به روز بر تعداد افرادی که از مد پایدار پیروی می کنند، افزوده شود .

8 روش برای قرارگیری در مسیر مد پایدار

با انجام این کارها می توانید در مسیر مد پایدار قرار گیرید :

1 – خرید از فروشگاه های وینتیج و دست دوم

2 – انتخاب مواد اولیه طبیعی و پارچه های پایدار

3 – سرمایه گذاری بر روی برندهای پایدار

4 – توجه به مصرف آب و صرفه جویی در مصرف آن

5 – خرید لباس های باکیفیت

6 – جلوگیری از دور انداختن لباس های کهنه

7 – اجاره لباس برای مناسبت های خاص

8 – مراقبت و نگه داری درست از لباس ها

سخن پایانی

زمین زیبایی که بر روی آن زندگی می کنیم امانتی است که برای مدتی در اختیار داریم . شاید باور نکنید لباس هایی که هر روز می پوشیم، می تواند عاملی برای تخریب و ویرانی این خانه زیبا و دوست داشتنی باشد . برای آن که لباس هایتان به محیط زیست آسیب نزند باید از مد پایدار پیروی کنید . لباسی بخرید که مدت زمان بیش تری بپوشید یا این که از لباس های دست دوم استفاده نمایید .

مزون سارن مد تلاش می کند با به حداقل رساندن پارچه های دورریز در هنگام دوخت لباس یا استفاده از الیاف طبیعی درجه یک، از بخشی از فرهنگ مد پایدار پیروی نماید .

برای خرید از محصولات مزون سارن مد می توانید به فروشگاه اینترنتی     www.sarenmode.com مراجعه نمایید و خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن